تبلیغات
قران و اهل البیت علیه السلام - شهر الرمضان... و هان ای بندگان خدا!
قران و اهل البیت علیه السلام
شهر الرمضان... و هان ای بندگان خدا!

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَینَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ ...(البقرة/185)
(روزه، در چند روز معدود) ماه رمضان است؛ ماهی که قرآن، برای راهنمایی مردم ، و نشانه‌های هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است...


برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید...

« شهر» به‏معناى «ماه» و جمع آن «شهور» و «اشهر» است. مفهوم این واژه در اصل «آشكارشدن است» و بدان جهت كه هر یك از ماههاى قمرى با ظهور هلال پدیدار می‏شود، به آن شهر یا ماه می‏گویند.
«رمضان» در اصل از واژه «رمضى» به‏معناى شدّت تابش خورشید بر ریگها گرفته شده است؛ امّا در اینكه چرا به این ماه «رمضان» می‏گویند، دیدگاهها متفاوت است:
1. عادت امّت عرب این بود كه اسامى زمانها و مكانها را با توجّه به ویژگیهاى آن برمی‏گزید؛ و چون ایّام «روزه» مصادف با تابستان و شدّت تابش خورشید بر ریگها بود، به «رمضان» نامگذارى شد.
2. برخى برآنند كه «رمضان»، یكى از نامهاى الهى است و از آنجا كه ماه روزه، بسیار پرشرافت و پرفضیلت است، به این نام خوانده شده است.
3. و بعضى دیگر معتقدند كه ماه روزه را بدان جهت ماه رمضان گفته‏ اند كه روزه دارى این ماه، گناهان را می‏سوزاند؛ و «رمضى» به‏ معناى سوزاندن است.
«قرآن» در اصل به‏ معناى جمع، و واژه‏هاى «قرائت » و «قارى» مترادف است؛ چرا كه جمع حروف و كلمات را قرآن گویند.
«فرقان»: میزان سنجش حقّ و باطل و جداسازنده آن.
«یسر»: آسانى و سهولت.
«عسر»: سختى و مشقّت.
«لتكملوا»: براى این است كه كامل كنید.
ماه سازندگى و برازندگى‏
قرآن، پس از ترسیم چند دستور سازنده اخلاقى و حقوقى كه در آیات گذشته ذكر آنها رفت، در این آیات به تشریح یكى از سازنده‏ترین برنامه ‏هاى عبادى - یعنى روزه - می‏پردازد.

«شهر رمضان ‏الّذى انزل فیه‏ القرآن»
ماه رمضان، همان ماهى است كه قرآن در آن فرو فرستاده شده است‏
در آیه نخست این بحث (آیه 183) گذشت كه قرآن اصل مقرّرشدن روزه را ترسیم فرمود؛ و در آیه دوّم پس از آن روشن ساخت كه روزه گرفتن نه برنامه همیشگى بلكه در روزهایى معلوم خواهد بود؛ و اینك در این آیه بصراحت اعلام مى‏دارد كه آن روزهاى معیّن كه خداوند روزه را در آنها واجب فرموده و آن را ماه تقوا، بركت، مهر، خودسازى و سرچشمه نور و پرواپیشگى قرار داده، ماه رمضان است. و ممكن است این جمله از آیه شریفه، مبتدا براى خبر بعدى باشد.
آرى؛ در این ماه پرارج است كه خداوند قرآن شریف را بر قلب مصفّاى پیامبر (ص) فرود آورده است؛ همان كتابى كه اساس دین و آیین و سرچشمه ایمان و تقوا و تضمین‏كننده رستگارى انسانهاست. و بدین جهت این ماه بر دیگر ماهها، شرافت و برترى ویژه ‏اى دارد، و هم از این روست كه برنامه عبادى و انسانساز روزه در آن مقرّر شده است.
مفسّران در این مورد كه منظور از نزول قرآن شریف در این ماه خدا چیست، نظرهایى ارائه داده ‏اند:
1. عدّه ‏اى گفته‏ اند: همه قرآن شریف در شب پربركت «قدر» به آسمان دنیاى ما فرود آمد؛ و آنگاه در مدّت بیست سال، هماهنگ با پیشرفت دین و تحوّلاتى كه در جامعه نوبنیاد پدید می ‏آمد، بتدریج بر قلب پاك آن تحمّل‏آفرین و نجات‏بخش راستین نازل شد.
این دیدگاه را مفسّران از شمشمین امام نور (ع) روایت كرده‏ اند.
2. دیدگاه دوّم این است كه آغاز فرود قرآن از شب قدر بود، و در آن شب بود كه فرشته وحى آیاتى از قرآن را بر قلب پاك پیام‏ آور عدل و تقوا نازل كرد.
3. دسته‏ اى دیگر معتقدند كه: در شب مبارك «قدر»، آفریدگار هستى آنچه از آیات را كه براى هر سال مورد نیاز جامعه بود، بر آسمان دنیا فرو فرستاد؛ و آنگاه آنها را بتدریج بر پیام ‏آور خویش نازل فرمود تا فرد و خانواده‏ ها و جامعه را رهنمون شود.
در این مورد از پیامبر گرامى (ص) روایت كرده ‏اند كه فرمود: ماه رمضان، ماه خداست. در سوّم این ماه بود كه صحف ابراهیم (ع) بر او فرود آمد؛ در ششم و سیزدهم آن، تورات موسى(ع) و انجیل عیسى(ع) بر آن دو پیامبر بزرگ نازل شد؛ و در هیجدهم و بیست و چهارم این ماه پربركت زبور بر پیام ‏آور خدا داوود(ع) و فرقان بر محمّد(ص) فرو فرستاده شد.
4. و پاره‏اى از مفسّران را نیز اعتقاد بر آن است كه منظور از «الّذى انزل فیه القرآن» این است كه: ماه رمضان ماهى است كه در آن، پروردگار قرآن را نازل كرد و لزوم و وجوب روزه به‏همراه مقرّرات و اصول آن را در این كتاب پربركت به‏تصویر كشید.

«هدىً للنّاس و بیّنات من‏الهدى والفرقان»

قرآن كتابى است كه سرچشمه هدایت براى مردم است و در برنامه‏ ها، دانشها و بینشهایى كه مردم را بدانها موظّف می‏سازد، هدایتگر و راهنماى آنان است. این كتاب، دربردارنده نشانه‏ هاى روشن و روشنگرى از هدایت و میزان و معیار حقّ و باطل و جداسازى درست از نادرست است.
از ششمین امام نور (ع) نقل كرده‏ اند كه فرمود: «قرآن نام تمامى كتابهاى خداست؛ و فرقان، نام بخشى از مقرّراتى كه مردم باید بدانها عمل كنند».
در اینكه چرا قرآن كریم در این آیه شریفه، دوبار با عنوان كتاب «هدایت» وصف شده و آیا میان این دو هدایت تفاوتى است، مفسّران دو نظر ارائه داده‏ اند:
1. بعضى معتقدند كه هدایت نخست، عبارت است از رهنمود و هدایت از گمراهى و نادانى به‏سوى حقّ و آگاهى؛ و هدایت دوّم به‏ معناى بیان حلال و حرام یا ارزش ها و ضدّارزشها است.
2. و برخى برآنند كه منظور از راهنمایى و هدایت نخست، رهنمود به‏ سوى آگاهی ها و دانشه ایى است كه مردم به فراگرفتن و آموختن آنها موظّف شده‏ اند، و مقصود از هدایت دوّم، ترسیم سرگذشت انسان ساز پیام‏آوران و سیر فرود كتابهاى آسمانى و ادیان توحیدى است.

ماه نزول قرآن:‏

پنجمین امام نور(ع) از پیامبر گرامى(ص) نقل كرده است كه آن حضرت در روز جمعه و در آستانه ماه پربركت خدا، ضمن سخنانى جانبخش، پس از ستایش خدا و سپاس از نعمتهاى او، ازجمله فرمود:
«... ایّهاالنّاس! انّه قد اظلّكم شهرٌ فیه لیلة خیرٌ من الف شهر و هو شهر رمضان، فرض‏اللّه صیامه و جعل قیام لیلة فیه بتطوّع صلاة كمن تطوّع بصلاة سبعین لیلة فیما سواه من‏الشهّور...»

... هان اى مردم! هم‏ اینك در پایان ماه شعبان، ماهى بر شما سایه افكنده است كه در آن، شبى قراردارد كه از هزار ماه برتر و پرفضیلت‏تر است. كسى كه یك شب از این ماه را به عبادت خدا بپردازد، مانند كسى است كه در ماههاى دیگر هفتاد شب را به شب ‏زنده ‏دارى و نماز سپرى كرده است؛ و پاداش كسى كه كار مستحبّ شایسته‏اى را در آن انجام دهد، به اندازه پاداش عبادت واجبى است كه در دیگر ماهها بجا آورد؛ و آنكه عبادت یا كار شایسته واجبى در این ماه انجام دهد، بسان كسى است كه در ماههاى دیگر هفتاد عبادت واجب از واجبات و مقرّرات خدا را بشایستگى بجا آورده است.
هان اى بندگان خدا! ماه خدا ماه شكیبایى است، و پاداش آن بهشت پرطراوت و زیباى خداست؛ ماه یارى‏رساندن به نیازمندان است؛ و ماهى است كه خداوند روزى مردم باایمان را در آن فراوان می‏سازد.
اجر كسى كه بنده باایمانى از بندگان خدا را در این ماه افطار دهد، هم‏اندازه پاداش آزادساختن بنده ‏اى در راه خداست؛ و افزون بر آن، گناهانش نیز بخشوده مى‏شود.

سخنان پیامبر(ص) كه به اینجا رسید، فردى برخاست و گفت: اى پیامبر خدا! همه ما آن توان مالى را نداریم كه به بندگان خوب خدا افطار دهیم. در این مورد، تكلیف چیست؟

پیامبر (ص) فرمود:

خدایتان سرچشمه بخشایش و مهر است؛ آنكه بر افطاردادن قدرت ندارد، اگر براى تقرّب به خدا، مقدارى شیر یا شربتى گوارا و یا دانه‏اى خرما نیز بدهد، همان پاداش به او ارزانى خواهد شد.

هان اى مردم! كسى كه در این ماه، كار كارگر و خدمتگزارش را سبك سازد، خداى پرمهر و بنده‏نواز در روز رستاخیز، حساب اعمال او را سهل و آسان مى‏سازد.
هان اى مردم! ماه رمضان، ماهى است كه آغاز آن رحمت و بخشایش، میانه آن آمرزش و مغفرت، و پایانش فرصت پذیرفته‏شدن دعاها و نجات از آتش دوزخ است.
بندگان خدا! شما در این ماه بندگى و اخلاص، از انجام‏دادن چهار كار شایسته، بی ‏نیاز نخواهید بود؛ با انجام‏دادن دو كار از آنها، رضایت و خشنودى خدا را فراهم می ‏آورید، و به پاداش دو كار دیگر نیز نیازمندید.
امّا آن دو كار كه خشنودى خدا را درپى دارد، یكى گواهى از ژرفاى جان به یكتایى و بی ‏همتایى خداست، و دیگر ایمان و اقرار به رسالت پیام ‏آورش.
و آن دو عمل كه از انجام‏دادن آنها بی ‏نیاز نخواهید بود، یكى خواستن خواسته‏ها با همه وجود و اخلاص از بارگاه خداست كه ازجمله آنها بهشت پرطراوت اوست؛ و دیگر درخواست نجات از آتش سوزان دوزخ و پناه‏بردن به آفریدگار هستى از شعله‏ها و شراره‏هاى دردناك آن.

و نیز در روایت دیگرى سلمان، از آن گرانمایه جهان هستى نقل كرده است كه فرمود:


«... فاستكثروا فیه من اربع خصال...»

هان اى بندگان خدا! در این ماه، از چهار ویژگى و انجام ‏دادن كارشایسته بی ‏نیاز نخواهید بود. با دو ویژگى و انجام‏ دادن دو كار شایسته و بایسته، خشنودى پروردگارتان را بدست می آورید؛ و با دو ویژگى و كار دیگر، به آرزوها و خواسته‏هاى خود مى‏رسید. از این رو، به این چهار امر اساسى همّت گمارید.
امّا آن دو عمل كه خشنودى خدا درگرو آن است، عبارتند از: گواهى خالصانه و از ژرفاى جان به یكتایى خدا؛ و دیگر، آمرزش ‏خواهى از بارگاه او.
و آن دو كار كه ناگزیر از انجام‏دادن آنها هستید، یكى درخواست بهشت از خدا، و دیگر طلب نجات از آتش دوزخ است.

آنگاه افزود:


هان اى بندگان خدا! بهوش باشید كه در این ماه خدا، خواب روزه ‏داران بسان عبادت و پرستش خداست، و سكوت آنان به ‏منزله ستایش او. در این ماه، دعاهاى روزه ‏داران برآورده خواهد شد، و پاداش كارهاى شایسته آنان، دو چندان خواهد بود.


...فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْیصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیامٍ أُخَرَ یرِیدُ اللَّهُ بِكُمُ الْیسْرَ وَلَا یرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ(البقرة/185)
...پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهای دیگری را به جای آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزاری کنید!
«فمن شهد منكم‏الشّهر فلیصمه»
پس هركس از شما [مردم باایمان‏]، ماه رمضان را در وطن خویش دریابد، باید روزه بدارد

در تفسیر این جمله از آیه شریفه، دو نظر ارائه شده است:
1. گروهى از مفسّران میگویند: منظور این است كه هركس در شهر و وطن خود حضور داشت، بر اوست كه روزه بگیرد.
با این بیان، «الف و لام» در «الشّهر»، به ماه رمضان اشاره دارد.
از پنجمین امام نور (ع) در تفسیر این جمله پرسیدند؛ و ایشان فرمود: «هركه در ماه رمضان در وطن خود حضور داشته باشد، باید روزه بگیرد؛ و هركس در سفر باشد، بر اوست كه افطار كند.
و از امیر مؤمنان (ع) نیز همین دیدگاه دریافت شده است.

2. و به اعتقاد عدّه‏اى دیگر، منظور این است كه: هركس ماه خدا را بنگرد و در وطن خویش حضور داشته باشد، باید روزه بگیرد. و این جمله از آیه شریفه درحقیقت اختیار گزینش روزه‏دارى یا پرداخت فدیه را كه گروهى از آیه دریافت می‏دارند، رد و حكم صدر آیه را نسخ مى‏كند.
یادآور می‏شود كه درصورت نسخ یك دستور و جایگزین‏ شدن دستورى دیگر بجاى آن، لازم نیست كه دو آیه ناسخ و منسوخ، از هم جدا باشند؛ بلكه می‏توانند نزدیك هم باشند و در تلاوت به هم پیوند داشته باشند.
به عقیده مؤلّف، دیدگاه نخست بهتر و استوارتر است.


«و من كان مریضاً او على سفرٍ فعدّةٌ من ایّامٍ اُخر»

و هركس در آن ماه بیمار یا در سفر باشد، باید افطار كند و آنگاه شمارى از روزهاى دیگر را روزه بگیرد


معیار در بیمارى‏

به اعتقاد مفسّران در آن نوع بیمارى كه با روزه گرفتن بیم شدّت ‏یافتن آن می‏رود، باید افطار كرد.
از ششمن امام نور (ع) پرسیدند كه مرز و معیار بیمارى كه انسان مى‏تواند افطار كند، چیست؟

و آن گرانمایه جهان هستى فرمود:
«... فان وجد ضعفاً فلیفطر و ان وجد قوّةً فلیصم.»
انسان خود در این مورد امین است و موضوع به خود وى وانهاده شده است؛
به این معنا كه اگر بیمار توان روزه ‏دارى را در خویشتن میبیند، باید روزه بگیرد، و اگر احساس ناتوانى می‏كند، باید افطار كند.
و نیز آورده ‏اند كه: اگر بیمارى به گونه ‏اى باشد كه انسان نتواند به اندازه نمازخواندن بایستد، مجاز است كه افطار كند.
با این بیان، درمیان مفسّران درمورد میزان و مرز بیمارى كه در آن مى‏توان افطار كرد، اختلاف‏نظر وجود دارد و دیدگاه هماهنگى در این زمینه نیست.


معیار در مسافرت‏

در اینكه در چه میزان و نوعى از سفر می‏توان روزه را افطار كرد نیز دیدگاهها متفاوت است:
1. مفسّران و دانشمندانى كه در تفسیر قرآن، از مكتب و روایات خاندان وحى و رسالت الهام می‏گیرند، می‏گویند: چنانچه سفر كسى روا و درست باشد، میزان هشت فرسخ است و هنگامى كه به این مرز رسید، باید افطار كند.
2. شافعى و پیروانش، 16 فرسخ را در این مورد، میزان گرفته ‏اند.
3. و برخى نیز 24 فرسخ را.
در تفسیر «فعّدةٌ من ایّامٍ اُخر» نیز نظرهایى چند ارائه شده است:

1. گروهى برآنند كه «شمارى از روزهاى دیگر» به این معناست كه پس از بازیافت سلامتى خویش، بیدرنگ باید به تعداد روزهایى كه روزه نگرفته است، روزه بدارد.
2. پاره‏اى دیگر معتقدند كه براى گرفتن قضاى روزه، فرصت كافى دارد، و هرگاه روزه بگیرد، بسنده است.
3. و به اعتقاد پیروان خاندان وحى و رسالت، فرصت آن تا فرارسیدن رمضان آینده است.
با این بیان، اگر سلامت خود را بازیافت و در فرصتى كه مقرّر شده است، قضاى روزه‏هایش را نگرفت، باید پس از آن، هم قضاى این روزه‏ها را بگیرد و هم فدیه بدهد.


«یریداللّه بكم ‏الیسر و لایرید بكم ‏العسر»

خداوند براى شما آسایش و راحتى می‏خواهد، نه رنج و سختى

این جمله از آیه شریفه بیانگر آن است كه كارهایى كه مردم انجام میدهند یا توان انجام ‏دادن آن را دارند، بر دو بخش قابل تقسیم است: كارهاى آسان و كارهاى سخت و طاقت‏فرسا. و خداى پرمهر، انجام ‏دادن و یا ترك كردن كارهایى را از بندگان می‏خواهد كه آسان و سازنده است و برخلاف پندار پاره‏اى، كارهایى را كه در توان آنان نیست، از آنان نمی‏خواهد.

«ولتكملواالعدّة و لتكبّروااللّه على ماهدیكم»

جمله نخست این قسمت از آیه شریفه را كه مى‏فرماید «تا شماره مقرّر روزه را كامل سازید»
، به چند گونه مى‏توان معنا كرد:
1. خداوند آنچه را كه بر شما آسان است، می‏خواهد؛ پس روزهایى را كه بیمار و یا در سفر بودید و افطار كردید، اینك كامل سازید تا روزه‏هاى ادا و قضاى شما با تعداد روزهاى ماه رمضان برابرى كند.
2. براى اینكه عدد روزه‏ هاى ماه رمضان كامل شود، اجازه افطار و آنگاه دستور قضاى روزه به شما داده شد.
3. افراد سالم كه ماه رمضان را در وطن خود حضور دارند، روزه را كامل می‏گیرند؛ و بیماران و مسافران نیز با قضاى روزه‏ه اى خویش در فرصتهاى دیگر، آن را كامل می‏سازند.


«ولعلّكم تشكرون»

و از اینكه خداوند شما را راه نمود، او را بزرگ و پرشكوه بدارید، و سپاس او را بجا آورید.

پرتوى از آیات‏
برنامه انسان ساز روزه و عبادات مربوط به ماه مبارك رمضان، اگر به گونه‏اى كه قرآن و روایات ترسیم كرده‏ اند، انجام پذیرد، اثرات شگرفى در زندگى فرد و خانواده و جامعه روزه ‏دار و پایبند به مقرّرات روزه، برجاى مى‏گذارد؛ كه در زیر، به پاره‏اى از مهمترین آنها اشاره مى‏شود:

1. رابطه روزه و پرواپیشگى‏

روزه، عامل مؤثّر و سازنده‏اى در پرورش روح پروا و پرواپیشگى در سازمان وجود انسان است؛ چرا كه انسان هنگام روزه، با وجود گرسنگى و تشنگى و دسترسى به انواع نعمتها، فقط براى آنكه فرمان خدا را انجام دهد، از همه لذّتها و بهره‏وریها چشم مى‏پوشد و شكیبایى و پایدارى پیشه مى‏كند و مى‏كوشد تا با همه وجود با انواع كششها و تمایلات به مقابله برخیزد و براى همیشه ثابت كند كه او فرمانده است و آنها فرمانبردار؛ او در سازمان وجود خویش تصمیم گیرنده است و آنها ابزار كار او براى پیمایش راه رشد و تعالى، و هرگز به اسارت آنها تن نخواهد سپرد. و درست در این شرایط است كه انسان مى‏تواند به ارزشها آراسته شود، خود را از ضدّ ارزشها بپالاید و از آنها دورى جوید. و پرواى از خدا نیز همین است.

2. روزه و حسّ انسان ‏دوستى‏

روزه و رمضان، افزون بر نیرومندساختن اراده انسان و حاكمیت‏بخشیدن به او دربرابر كششها، حسّ دگردوستى و مردم‏خواهى و نوع ‏پرورى را در سازمان وجود او شكوفا مى‏سازد و وى را به مقامى مى‏رساند كه درد و رنج، گرسنگى و تشنگى و بیمارى و بى‏دارویى، و نداشتن امكانات را در دیگران، بسان مشكل خویش می‏نگرد و با همه توان به یارى آنان مى‏شتابد تا رنج و محرومیت را از زندگى آنان بزداید.
ششمین امام نور (ع) در اشاره به این اثر سازنده روزه می‏فرماید:

«انّما فرض‏اللّه‏الصّیام لیستوى به‏الغنى والفقیر...»(336)

خداوند روزه را بدان سبب مقرّر داشت كه با آن، میان توانگر و بینوا برابرى ایجاد كند؛... زیرا توانگران از آن رو كه هرچه بخواهند، برایشان فراهم است، طعم دردناك گرسنگى را نمى‏چشند و خداى پرمهر اراده فرموده است تا ازطریق روزه، طعم گرسنگى و تشنگى و محرومیّت را به آنان بچشاند و آنان را به یاد همنوعان خویش بیندازد...

3. روزه و سلامت جسم و جان‏

همانگونه كه تغذیه ناقص و محرومیت از غذاهاى لازم، آفت سلامت جسم و جان است، زیاده‏روى در مصرف نیز سلامت جسم و جان را بخطر می ‏اندازد؛ و بهترین راه مبارزه با این خطر، نوعى امساك و روزه ‏دارى است.

پیامبر گرامى (ص) در این مورد می‏فرماید:
«صوموا تصحّوا.»(337)
روزه را آنگونه كه شایسته است بگیرید تا سالم و بانشاط باشید.

و نیز فرمود:
«المعدة بیت كُلَّ داء والحمیة رأس كلّ دواء.»
معده انسان مركز همه دردهاست و امساك بهترین دارو براى بازیافتن سلامت است.
(338)





نوع مطلب :
برچسب ها : قران، ماه رمضان، شهر، هان!، نزول قران،
لینک های مرتبط :
شنبه 25 شهریور 1396 10:23 ب.ظ
I visited many web pages except the audio quality for
audio songs present at this web page is genuinely superb.
یکشنبه 19 شهریور 1396 11:36 ب.ظ
من بسیار خوشحالم که این وب سایت را کشف کردم. من می خواستم از وقت شما برای خواندن فوق العاده خوشمزه تشکر کنم
من قطعا هر کمی از آن را دوست داشتم و من شما را به کتاب مشخص شده به نگاه کنید
اطلاعات جدید در وب سایت شما.
یکشنبه 19 شهریور 1396 10:45 ب.ظ
من امروز بیش از 3 ساعت در حال دیدن سایت آنلاین هستم، اما من به هیچ وجه
هر مقاله جالبی مثل شما را کشف کردید. این ارزش زیبا برای من کافی است
شخصا، اگر همه صاحبان وب و وبلاگ نویسان محتوای خوبی را به عنوان احتمالا شما انجام دادند،
وب بسیار مفیدتر از همیشه خواهد بود.
یکشنبه 19 شهریور 1396 09:34 ب.ظ
نقاط عطف در مجموع، شما فقط یک علامت جدید خواننده دریافت کرد.
چه چیزی ممکن است شما را در رابطه با انتشار شما به شما توصیه کند
به سادگی چند روز در گذشته ساخته شده؟ هر مثبت؟
یکشنبه 19 شهریور 1396 01:19 ب.ظ
پست خوب من چیزی کاملا جدید و چالش برانگیز در وبلاگها دارم که در مورد آن می نویسم
به صورت روزانه. همیشه مطالب جالب و خواندنی دیگری از نویسندگان دیگر و چیزهای دیگر از سایت های دیگر جالب خواهد بود.
شنبه 18 شهریور 1396 10:10 ق.ظ
Attractive portion of content. I simply stumbled upon your web
site and in accession capital to say that I acquire actually loved account your weblog posts.
Any way I'll be subscribing for your feeds or even I success you access persistently quickly.
دوشنبه 30 مرداد 1396 09:18 ق.ظ
My brother recommended I might like this web site. He was entirely right.
This post actually made my day. You can not imagine just how much time I had spent for this information!
Thanks!
پنجشنبه 12 مرداد 1396 07:52 ب.ظ
We absolutely love your blog and find almost all of your post's to be precisely
what I'm looking for. Do you offer guest
writers to write content in your case? I wouldn't mind composing a post
or elaborating on most of the subjects you write regarding here.
Again, awesome site!
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:21 ب.ظ
Pretty! This was an extremely wonderful post. Thanks for providing this
info.
جمعه 16 تیر 1396 05:44 ب.ظ
You've made some really good points there.
I checked on the web to find out more about the issue and found most people
will go along with your views on this web site.
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:22 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب در آغاز آیا واقعا نشستن بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما موفق به من مؤمن
متاسفانه فقط برای کوتاه در حالی که.
من این کردم مشکل خود را با فراز در منطق و شما خواهد را سادگی
به پر کسانی که شکاف. در این
رویداد شما که می توانید انجام من می بدون
شک بود در گم.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 03:34 ق.ظ
I'm not sure why but this blog is loading very slow for me.
Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?
I'll check back later and see if the problem still exists.
جمعه 25 فروردین 1396 02:50 ب.ظ
I'm gone to tell my little brother, that he should also go to see this blog on regular basis to get updated
from latest news update.
یکشنبه 1 مرداد 1391 02:59 ق.ظ
سلام علیکم
خداااا قوت برادر
تشکر فراوان از اینهمه مطالب خوب.
استفاده کردم و بهره بردم.مخصوصا این عالی بود.التماس دعای زیاد
و من الله توفیق
یکشنبه 1 مرداد 1391 02:55 ق.ظ
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : ذوالقرنین
نویسندگان
نظرسنجی
شما این وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :