تبلیغات
قران و اهل البیت علیه السلام - عجله نکنید!
قران و اهل البیت علیه السلام
شنبه 31 تیر 1391 :: نویسنده : ذوالقرنین
 عجله نکنید!
خُلِقَ الْإِنْسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِیكُمْ آیاتِی فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ(الأنبیاء/37)
(آری،) انسان از عجله آفریده شده؛ ولی عجله نکنید؛ بزودی آیاتم را به شما نشان خواهم داد!

تفسیر نمونه
انسان از عجله آفریده شده !
باز در این آیات به بحثهاى دیگرى در ارتباط با موضع گیرى مشركان در برابر پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) برخورد مى كنیم ، كه بیانگر طرز تفكر انحرافى آنها در مسائل اصولى است نخست مى گوید: هنگامى كه كافران تو را مى بینند كارى جز مسخره كردن تو ندارند)) (و اذا رءاك الذین كفروا ان یتخذونك الا هزوا).
آنها با بى اعتنائى به تو اشاره كرده مى گویند: ((آیا این همان كسى است كه خدایان و بتهاى شما را به بدى یاد مى كند))؟ (ا هذا الذى یذكر الهتكم ).
برای مشاهده ی ادامه ی متن بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید...
((در حالى كه خود ذكر خداوند رحمان را انكار مى كنند)) (و هم بذكر الرحمن هم كافرون ). تعجب در این است كه اگر كسى از این بتهاى سنگى و چوبى بدگوئى كند - نه بدگوئى بلكه حقیقت را بیان نماید و بگوید اینها موجودات بى روح و فاقد شعور و بى ارزشى هستند، تعجب مى كنند، اما اگر كسى منكر خداوند بخشنده و مهربانى شود كه آثار رحمتش پهنه جهان را گرفته و در هر چیز دلیلى بر عظمت و رحمت او است ، براى آنها جاى تعجب نیست . آرى هنگامى كه انسان به امرى عادت كرد و خو گرفت و تعصب ورزید، در نظرش جلوه خواهد داشت هر چند بدترین امور باشد، و هر گاه نسبت به چیزى عداوت ورزید كمكم در نظرش بد مى شود، هر چند زیباترین و محبوبترین امور باشد.
سپس به یكى دیگر از كارهاى زشت و بى رویه این انسانهاى بى بندوبار اشاره كرده مى فرماید: ((انسان از عجله آفریده شده )) (خلق الانسان من عجل ).
گرچه مفسران در تفسیر كلمه ((انسان )) و ((عجل )) در اینجا بیانات گوناگونى دارند ولى پیدا است كه منظور از انسان در اینجا نوع انسان است (البته انسانهاى تربیت نایافته و خارج از قلمرو رهبرى رهبران الهى ).
و منظور از ((عجل )) شتاب و شتابزدگى است ، همانگونه كه آیات بعد نیز شاهد گویاى این مطلب است ، و در جاى دیگر قرآن مى خوانیم و كان الانسان عجولا: ((انسان ، عجول است )) (اسراء - 11).
در حقیقت تعبیر ((خلق الانسان من عجل )) یكنوع تاكید است ، یعنى آنچنان انسان عجول است كه گوئى از ((عجله )) آفریده شده ، و تار و پود وجودش از آن تشكیل یافته ! و به راستى بسیارى از مردم عادى چنینند هم در خیر عجولند و هم در شر، حتى وقتى به آنها گفته مى شود اگر آلوده كفر و گناه شوید، عذاب الهى دامنتان را مى گیرد مى گویند پس ‍ چرا این عذاب زودتر نمى آید؟! و در پایان آیه اضافه مى كند: ((عجله نكنید من آیات خود را به زودى به شما نشان مى دهم )) (ساوریكم آیاتى فلا تستعجلون ).
تعبیر ((آیاتى )) در اینجا ممكن است اشاره به آیات و نشانه هاى عذاب و بلاها و مجازاتهائى باشد كه پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) مخالفان را با آن تهدید مى كرد و این سبك مغزان كرارا مى گفتند: پس ‍ چه شد این بلاهائى كه ما را با آن مى ترسانى .
قرآن مى گوید عجله نكنید، چیزى نمى گذرد كه دامانتان را خواهد گرفت .
و نیز ممكن است اشاره به معجزاتى كه دلیل بر صدق پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم )
است بوده باشد یعنى اگر كمى صبر كنید: معجزات كافى به شما ارائه داده خواهد شد.

این دو تفسیر منافاتى با هم ندارند، زیرا مشركان در هر دو قسمت عجله داشتند و خداوند هم هر دو را به آنها ارائه داد، هر چند تفسیر اول نزدیكتر به نظر مى رسد و با آیات بعد متناسب تر است .
باز انگشت روى یكى از تقاضاهاى عجولانه آنها گذاشته مى گوید: ((آنها مى گویند: این وعده قیامت اگر راست مى گوئید كى فرا مى رسد؟!)) (و یقولون متى هذا الوعد ان كنتم صادقین ).
آنها با بى صبرى تمام ، در انتظار قیام قیامت بودند، غافل از اینكه فرا رسیدن قیامت همان و بیچارگى و بدبختى تمام عیار آنها همان ، ولى چه مى توان كرد، انسان عجول حتى در راه بدبختى و نابودى خود نیز عجله مى كند.
تعبیر به ان كنتم صادقین به صورت جمع (اگر راست مى گوئید) با اینكه مخاطب پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) بود به خاطر آنست كه پیروان راستین او را نیز در این خطاب شركت داده شده اند، و ضمنا مى خواستند بگویند، فرا نرسیدن قیامت دلیل بر این است كه همه شما دروغگو هستید!
آیه بعد به آنها پاسخ مى دهد، و مى گوید:
((اگر كافران مى دانستند زمانى را كه نمى توانند شعله هاى آتش را از صورت و پشت خود دور سازند، و هیچكس به یارى آنها نخواهد شتافت ، هرگز تعجیل در عذاب نمى كردند، و نمى گفتند: قیامت كى فرا مى رسد)) (لو یعلم الذین كفروا حین لا یكفون عن وجوههم النار و لا عن ظهورهم و لا هم ینصرون ).
تعبیر به ((صورتها)) و ((پشتها)) در آیه فوق ، اشاره به این است كه آتش
دوزخ چنان نیست كه از یكسو آنها را احاطه كند، هم قسمت پیش روى آنها در آتش است و هم پشتها، گوئى در وسط آتش غرق و دفن مى شوند!

و جمله ((و لا هم ینصرون )) اشاره به این است كه این بتهائى را كه گمان مى برند شفیعان و یاوران آنها خواهند بود هیچ كارى از آنها ساخته نیست .
و جالب اینكه این مجازات الهى و آتش سوزان به صورت ناگهانى به سراغ آنها مى آید آنچنانكه مبهوتشان مى كند))! (بل تاتیهم بغتة فتبهتهم ).
((و آنچنان غافلگیر و مقهورشان مى سازد كه قدرت بر دفع آن را ندارند)) (فلا یستطیعون ردها).
حتى اگر تقاضاى مهلت كنند و بر خلاف آنچه تا آن وقت عجله مى كردند درخواست تاخیر نمایند ((به آنها مهلت داده نمى شود)) (و لا هم ینظرون ).
1 - با توجه به آیات فوق این سؤ ال پیش مى آید كه اگر انسان طبیعتا عجول است پس چرا به دنبال آن نهى از عجله مى كند و مى گوید: ((فلا تستعجلون )) آیا این دو با هم متضاد نیست .
در پاسخ مى گوئیم با توجه به اصل اختیار و آزادى اراده انسان و قابل تغییر بودن صفات و روحیات و ویژگیهاى اخلاقى ، هیچگونه تضادى در كار نیست ، چرا كه با تربیت و تزكیه نفس مى توان این حالت را دگرگون ساخت .
2 - جمله ((بل تاتیهم بغتة فتبهتهم )) (عذاب الهى بطور ناگهانى به سراغ آنها مى آید آنچنان كه مبهوتشان مى كند) ممكن است اشاره به این باشد كه عذابهاى قیامت همه چیزش با عذاب دنیا متفاوت است مثلا در باره آتش جهنم مى خوانیم : ((نار الله الموقدة التى تطلع على الافئدة )) ((آتش برافروخته الهى كه بر قلب آدمى مى زند)) (همزه آیه 7).
یا اینكه در مورد آتشگیره جهنم مى خوانیم ((وقودها الناس و الحجارة )): ((آتشگیره دوزخ مردم و سنگها هستند)) (بقره آیه 24).
این گونه تعبیرات نشان مى دهد كه آتش دوزخ غافلگیرانه و ناگهانى و مبهوت كننده است .




نوع مطلب : اخلاق و قران کریم، 
برچسب ها : قران، عجله، عجله و انسان، فلا تسعجلون،
لینک های مرتبط :
جمعه 17 شهریور 1396 11:03 ق.ظ
Hello! I just wish to give you a big thumbs up for the excellent info you've got right here on this post.

I am returning to your blog for more soon.
دوشنبه 30 مرداد 1396 02:16 ب.ظ
Hello, just wanted to say, I loved this article. It was helpful.
Keep on posting!
پنجشنبه 24 فروردین 1396 08:26 ب.ظ
You really make it seem so easy with your presentation but I find
this topic to be really something that I think I would never understand.

It seems too complicated and extremely broad for me. I am looking forward for your next
post, I will try to get the hang of it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : ذوالقرنین
نویسندگان
نظرسنجی
شما این وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :