تبلیغات
قران و اهل البیت علیه السلام - ثلة من الاولین و قلیل من الاخرین
قران و اهل البیت علیه السلام
پرسش :

آیا آیة «ثلة من الاولین و قلیل من الاخرین» با آیة «ثلة من الاولین و ثلة من الاخرین، تناقض دارد؟

برای مشاهده ی پاسخ بر روی ادامه ی مطالب کلیک کنید...
پاسخ :

خداوند متعال در آیة 13 و 14، سورة واقعه می‎فرماید: «ثلة من الاولین و قلیل من الآخرین؛ گروه زیادی (از آنها) از امت‎های نخستین هستند و اندكی از امت آخرین.

آیات یاد شده دربارة گروهی از بهشتیان به نام «سابقون» است كه آنها مقرب، و در باغ‎های پرنعمت بهشت جای دارند. قرآن كریم گروه كثیری از سابقون را از میان امت‎های نخستین می‎داند، و گروه اندكی نیز جز امت آخرین هستند.
منظور از مقربان همان سابقون و پیشگامان در ایمان هستند، و در امت اسلامی پیشگامان در پذیرش اسلام در صدر اسلام، گروه اندكی بودند كه نخستین آنها از مردان حضرت علی ـ علیه السلام ـ و از زنان حضرت خدیجه(س) بود، در حالی كه فراوانی پیامبران پیشین و تعداد امت‎های آنها و وجود پیشگامان در هر امت، سبب می‎شود كه تعداد آنها فزونی یابد.
افزون بر این، كثرت عددی دلیل بر كثرت كیفی نیست، و ممكن است تعداد سابقون این امت (اسلام) كمتر باشند، ولی از نظر مقام بسیار برتر و بالاتر، چنان كه در میان پیامبران نیز برخی بر برخی دیگر افضل هستند.[1]
نكتة دیگر این كه ممكن است بعضی از مؤمنان در زمرة پیشگامان در ایمان نباشند؛ ولی دارای صفات و ویژگی‎های دیگری باشند كه آنها را هم ردیف سابقون قرار می‎دهد، و از نظر پاداش هم ردیف آنها هستند. به همین جهت در برخی روایات اسلامی از حضرت امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده كه فرمود: «نحن السابقون السابقون و نحن الآخرون؛ پیشگامان پیشگام و آخرون ما هستیم.»[2]
این که چرا افراد مقرب، در امت های پیشین زیادند، ولی در امت اسلامی کم هستند، چنین آمده است که مقربان، همان پیامبران الهی و جانشینان و معصومان هستند؛ لذا چون در امت های پیشین حدود صد و بیست چهار هزار پیامبر بود، از آن به «ثله» تعبیر می کند؛ ولی در اسلام، فقط چهارده معصوم داریم، لذا از آن به «قلیل» تعبیر نمود.[3]
حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز به جمعی از پیروان خود فرمود: «سابقون نخستین و آخرین، شما هستید، در دنیا پیشگام در ولایت ما بودید و در آخرت پیشگام در بهشتید.[4]
قرآن كریم،‌در آیات 39 و 40، سورة واقعه دربارة اصحاب یمین می‎فرماید: «ثلة من الاولین و ثلة من الآخرین؛ كه گروهی از امت‎های نخستینند و گروهی از امت‎های آخرین.»
«ثلة» به معنای قطعة مجتمع از پشم است و سپس به هر جمعیت انبوه در هم فشرده‎ای گفته شده است. در آیات مذكور می‎فرماید: گروه بزرگی از اصحاب یمین از امت‎های گذشته و امت اسلام، از صالحان و مؤمنان می‎باشند و در آیات قبل از آیات مذكور اصحاب یمین و اوصاف آنها را معرفی كرده است.
بنابراین، آیات 13 و 14 با آیات 39 و 40، تناقض و تضادی ندارند و همان‎طور كه گذشت لفظ قلیل در آیة 14 سورة مذكور، اشاره به كم بودن تعداد امت اسلام است كه توضیحات آن گذشت.[5]
یادآوری این نکته لازم است که این دو آیه، ناظر به دو گروه می باشد: در گروه اول که مقربان و سابقون هستند، عده ای زیادی در امت های پیشین بودند، که طبق روایتی این ها همان انبیای الهی می باشند؛ ولی در امت اسلامی این مقربان کم هستند چرا که در امت اسلامی، معصومین ـ علیهم السلام ـ خیلی کمتر از پیامبران پیشین اند، هر چند عظمت و فضیلت معصومین اسلامی فراتر از آن است که، قابل مقایسه با انبیای گذشته باشد.
در گروه دوم که همان اصحاب یمین می باشند، قرآن کریم اشاره دارد که گروهی زیاد، در امت های پیشین در جرگه این اصحاب می باشند، و گروهی زیاد، از امت اسلامی نیز جزو اصحاب یمین خواهند شد.
بنابر این، چون دو آیه ناظر به دو گروه می باشند هیچ تناقضی ندارند، بلی اگر هر دو، به یک گروه شامل می شد، این شبهه پیش می آمد، که این دو با هم ناسازگار است.[6]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. فضل بن الحسن الطبرسی، مجمع‎البیان، بیروت، منشورات دار مكتبة الحیاة، الطبعة الجدید، بی‎تا، ج 6، ص 113 و 120.
2. سید هاشم الحسینی البحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران، بنیاد بعثت، چاپ اول، 1415 ق.

[1] . ر. ك: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، قمم جماعة المدرسین فی الحوزه العلمیه، الطبعة الخامسة، 1417 ق، ج 19، ص 121 ـ 122.
[2] . ر. ك: فیض كاشانی، ملا محسن، تفسیر الصافی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، الطبعة الثانیة، 1402 ق، ج 5، ص 120 ـ 121.
[3]. طیب، عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن؛ تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم، 1378 هـ ق، ج12، ص395؛ حسینی شیرازی، محمد، تقریب القرآن الی الاذهان، بیروت، انتشارات دارالعلوم، چاپ اول، 1424 هـ ق، ج5، ص 311.
[4] . ر. ك: همان، ص 125.
[5] . ر. ك: مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1367، ج 23، ص 206 ـ 208 و ص 225 ـ 226.
[6]. زحیلی، وهبه بن مصطفی؛ المنیر، بیروت، دارالفکر، چاپ اول، 1418 هـ ق، ج27، ص 256.
منبع:سایت اندیشه ی قم




نوع مطلب : معما های قرانی هر روز یک معما...، 
برچسب ها : الاولین، اخرین، ثله من الاولین،
لینک های مرتبط :
شنبه 25 شهریور 1396 11:10 ب.ظ
Hello to all, how is everything, I think every one is getting more from this site,
and your views are nice in support of new people.
شنبه 18 شهریور 1396 06:06 ب.ظ
Hello there! I could have sworn I've visited your blog before but after looking
at a few of the posts I realized it's new to
me. Anyways, I'm definitely pleased I found it and I'll be bookmarking it and checking
back frequently!
دوشنبه 30 مرداد 1396 12:43 ب.ظ
Attractive portion of content. I just stumbled upon your
web site and in accession capital to say that I acquire in fact loved account your blog posts.
Anyway I'll be subscribing on your feeds and even I success you access consistently fast.
چهارشنبه 31 خرداد 1396 11:04 ق.ظ
My brother suggested I might like this website.
He used to be totally right. This publish actually made my day.
You cann't believe just how much time I had spent for
this information! Thanks!
شنبه 30 اردیبهشت 1396 08:18 ب.ظ
I am regular reader, how are you everybody?

This paragraph posted at this website is actually nice.
جمعه 11 فروردین 1396 02:52 ق.ظ
Hi, I do believe this is a great site. I stumbledupon it ;) I may revisit yet again since i have
book-marked it. Money and freedom is the best
way to change, may you be rich and continue to guide others.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : ذوالقرنین
نویسندگان
نظرسنجی
شما این وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :